Putin's Taste for Luxury Compels Him to Stay in Power, Group Says

Aug 28, 2012 — 23:00
Aug 28, 2012 — 23:00
Solidarity claims that expensive taste compels Putin to stay in power. Igor Tabakov

President Vladimir Putin's expensive taste is one of his "most serious reasons for holding on to power," the Solidarity opposition group said in a report released Tuesday.

Putin has 20 residencies at his disposal, more than 50 planes and helicopters, a fleet of 700 cars and four yachts, according to the report presented by opposition activists Boris Nemtsov and Leonid Martynyuk.

"This is a lifestyle more luxurious than that of a sheik or an oligarch," Nemtsov told reporters in the headquarters of Solidarity, which he co-chairs.

He argued that Putin makes little distinction between state and private property and that the riches have chained him to power "like a maniac" during the past 12 years.

Earlier this year, Putin officially declared an annual income of $112,000 for 2011, a quarter of what U.S. President Barack Obama made.

Solidarity's 32-page report, also posted online at Putin-Itogi.ru, is titled "The Life of a Galley Slave," a dig at Putin's famous 2008 statement that he "toiled like a slave in a galley" during his first two terms as president. Its authors say they uncovered nothing new but collected all available information on the topic.

The Kremlin quickly dismissed the accusations. "We do not comment on nonsense," Viktor Khrekov, spokesman for the Office for Presidential Affairs, which manages the Kremlin's assets, said by telephone.

Khrekov said it would be wrong to claim that the residences "belong" to Putin. There are only three official presidential estates, he said: the Kremlin; Novo-Ogaryovo, west of Moscow; and Bocharov Ruchei, near the Black Sea resort town Sochi.

Other estates cited in the Solidarity report include a lavish villa in Paris and a secretive residence in the Novgorod region called Dolgiye Borody, where Putin hosted a private concert by British ABBA tribute band BjЪrn Again in 2009, the group's founder, Rod Stephen, said in a telephone interview from London.

Also listed is the massive "Project South" near the Black Sea port of Gelendzhyk, which was dubbed "Putin's Palace" after it was uncovered by local bloggers and activists in 2010. The Kremlin has vehemently denied any links to the estate.

Khrekov also rejected the report's claim that the number of government estates had almost doubled over the past decade. "We are actually reducing their numbers," he said, citing Shuiskaya Chupa, the former Karelia residence of Boris Yeltsin, which was auctioned off to Alexei Mordashov's S-Group last year.

The spokesman also denied that the Kremlin possesses expensive yachts. The report, citing national media, lists the 53.7-meter Sirius, saying it was bought by the Office for Presidential Affairs for an undisclosed sum in 2011, and the 57-meter Olympia, which it describes as the "jewel of the Kremlin flotilla."

Khrekov said the president "has one boat for functions." He would not disclose the boat's name, however, saying merely that it was not identical to the ships named in the report.

Nemtsov said he aims to spread the report to as many citizens as possible, including those who do not get their news from the Internet. But this could be an uphill task.

Just 5,000 copies have been made, as publishing houses refused to print it, said Solidarity spokeswoman Olga Shorina.

Related articles:

Moscow Turns White With Snow

Moscow is set to receive 20 percent of its December snowfall in the next 24 hours, the Interfax news agency has reported. Eleven millimeters of ...

see more

Moscow TV Round-Up: The Battle of Moscow, The X-Files and More

It’s War and Remembrance Week on Moscow TV: two very good but very different World War II dramas are on tap, along with ...

Festive Fun in Moscow: Three Events to Get You in the Holiday Spirit

December is here, the snow is knee-deep outside and you're ...

Moscow TV Round-Up: The Battle of Moscow, The X-Files and More

It’s War and Remembrance Week on Moscow TV: two very good but very different World War II dramas ...