Kiselyov Defends TV Network After Caucasus Footage Labeled as Ukraine

May 20, 2014 — 09:13
May 20, 2014 — 09:13
Dmitry Kiselyov, the deputy chief of the the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company.

The deputy chief of a pro-Kremlin television holding has dismissed as an "accidental error" his network's use of footage from a gunfight in the North Caucasus to illustrate supposed recent anti-Russian violence in eastern Ukraine, a news report said.

The footage — first used in a Rossia television report in 2012 about a clash between government troops and militants in the republic of Kabardino-Balkaria — resurfaced again on the network's prime-time Vesti program last week, this time as part of a report about supposed atrocities against pro-Russian civilians in Ukraine.

"Every day peaceful residents are dying," a Vesti correspondent said last week as the footage of a dead body lying in a fog-covered field appeared on television screens.

"Today near Slovyansk the [Ukrainian] National Guard gunned down a man. Weapons were ostentatiously left near the body, to show that it was an enemy they killed, but the [pro-Russian] resistance headquarters has already said that the victim was not a member of their self-defense units."

InfoResist.org, an online group run by Ukrainians to expose distortions by pro-Kremlin media, debunked the material as fake, after posting a clip of the 2012 program that used the same footage.

Dmitry Kiselyov, the deputy chief of the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company, which includes Rossia television, said the use of the old video from a different location was an "accidental error," the Slon.ru news portal reported Monday.

"The report had an error, but errors are possible," Kiselyov said. "I have not seen that report, but what it had was an error. An error but in no way a manipulation."

Since the start of the Ukrainian conflict, media analysts have accused state-run television of falsifying their reports to put a pro-Kremlin spin on their coverage.

"This is how they work: Relabel militants as resistance fighters, Kabardino-Balkaria as Slovyansk, and head over to the Kremlin to collect their medals and orders," opposition leader Boris Nemtsov said Monday in his blog on the Ekho Moskvy website.

Kiselyov said the latest fallacy may have been a result of a "computer error" or a mistake by the "young nymphs in video editing," Slon.ru reported.

He did not offer an explanation for how an editing or computer glitch may have led the Vesti correspondent to comment on the specific details of the footage, such as weapons lying near the dead body.

See also:
Rossia Segodnya Head Given Presidential Award
Putin Awards Journalists for 'Objective' Crimea Coverage

Contact the author at newsreporter@imedia.ru

Exhibition

Katie Mitchell. Five Truths

British director Katie Mitchell’s renowned exhibit Five Truths, originally created by the London National Theatre and 59 Productions for London’s Victoria and Albert Museum. It consists of ten video monitors, on which videos of Ophelia's scene of madness from Shakespeare's Hamlet are projected. All the scenes are performed by Michelle Terry in the style of five major theater directors of the 20th century: Konstantin Stanislavsky, Antonin Artaud, Bertolt Brecht, Jerzy Grotowski and Peter Brook. Read more

Dancing Bears and Trump Pancakes: Russians Celebrate Maslenitsa

Maslenitsa is a traditional Russian folk festival with pagan roots that celebrates the end of winter and the beginning of spring.

see more

Christ Versus Satire

The “Russian Orthodox Rapid Response Center,” which is a real thing, has threatened “Lentach,” one of the most popular satirical communities on the ...

Russia Eyes Reforms to 13% Flat Income Tax

A tax reform under discussion in Russia's state ministries may ...

Christ Versus Satire

The “Russian Orthodox Rapid Response Center,” which is a real thing, has threatened “Lentach,” one of the most ...