
3 Things Russia Censored on TV in the
Past Week
December 16, 2019

Youtube / MT

A series of censorship scandals rocked Russia’s television landscape in the past week.

Here’s a look at the three high-profile cases where words, episodes or entire shows were
taken down from Russian television screens:

“Servant of the People”

The Gazprom-owned TNT entertainment channel pulled Ukrainian President Volodymyr
Zelenskiy’s political satire “Servant of the People” off the air the day after its premiere.

Observers linked the show’s cancelation in Russia to a scene where Zelenskiy’s character
mispronounces the Swiss watchmaker Hublot’s name in reference to Russian President
Vladimir Putin. The phrase “Putin — Hublot,” which made it to air in the Russian Far East but
was cut for viewers in central Russia and Moscow, is a homonym for a common Ukrainian slur
aimed at the Russian president. 

https://www.themoscowtimes.com/2019/12/12/russian-tv-pulls-ukraine-presidents-comedy-series-after-putin-joke-a68581
https://time.com/2964352/vladimir-putin-huilo-star/


Related article: Russian TV Pulls Ukraine President’s Comedy Series After Putin Joke

The Kremlin denied that censorship exists on Russian television, while Zelenskiy said he was
disappointed by the decision to pull his 2015 series off the air.

“Protests”

The word “protests” was muted from a song performed at an awards ceremony by the popular
rock band Bi-2 with singers Manizha and Leonid Agutin on Sunday. 

The state-run Rossia channel later said the word “protests” was already muted when the
broadcaster received a copy of the awards ceremony from its producers. The award show’s
organizers, meanwhile, said they’re “not responsible for the broadcast,” the state-run RIA
Novosti news agency reported.

Embed:

The award show’s director Andrei Boltenko called the word’s omission an “annoying
technical malfunction,” RIA reported.

A group of Russian linguists voted for “protest” as the 2019 word of the year last week.

“Epidemia”

TNT’s online subscription service pulled an entire episode of Russian post-apocalyptic drama
“Epidemia,” which depicted authorities shooting at a crowd of people, the day after it aired.

The service’s spokesperson told the independent Dozhd television news channel that it plans
to air the rest of the series, including the censored episode, in February. Director Pavel
Kostomarov called the decision a “surprise.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/12/16/3-things-russia-censored-on-tv-last-week-a68634

https://www.themoscowtimes.com/2025/07/14/russian-tv-pulls-ukraine-presidents-comedy-series-after-putin-joke
https://twitter.com/b2band/status/1205896188718915584
https://ria.ru/20191215/1562416124.html
https://ria.ru/20191216/1562445407.html
https://www.facebook.com/groups/slovogoda/permalink/2770126103094922/
https://tvrain.ru/news/onlajn_kinoteatr_premier_udalil_seriju_epidemii_pavla_kostomarova_s_besporjadkami_i_priostanovil_pokaz_do_fevralja-499413
https://www.themoscowtimes.com/2019/08/16/russias-good-year-at-the-awards-a66901
https://www.themoscowtimes.com/2019/08/16/russias-good-year-at-the-awards-a66901

