

Abramovich Forced to Sell Stake in Russian TV Channel Over Israeli Citizenship

March 07, 2019



Roman Abramovich Vyacheslav Prokofyev / TASS

Russian billionaire Roman Abramovich has sold off his shares in Russia's state-run Channel One television network due to his recently acquired Israeli citizenship, the shares' buyer told Interfax on Thursday.

Russian law <u>prohibits</u> foreign citizens from owning more than 20 percent of a media company, putting Abramovich in violation of the law when he <u>acquired</u> Israeli citizenship last year. Abramovich met the threshold last August when he <u>sold</u> 4 percent of his <u>24-percent</u> <u>stake</u> in Channel One to a media group owned by Yury Kovalchuk, a billionaire close to President Vladimir Putin.

Abramovich, who also owns Chelsea Football Club, sold 20 percent of Channel One to Russia's VTB Capital investment banking service provider on Wednesday, Andrei Kostin, the chief executive of VTB bank, <u>told</u> Interfax.

Kostin did not disclose the terms of the deal.

The government owns a controlling 51 percent of Channel One. Abramovich owned the remaining 49 percent until 2010, when he sold 25 percent of the company for \$150 million to the National Media Group, owned by Yury Kovalchuk's Rossiya Bank. NMG is now the sole owner of 49 percent of Channel One's stakes.

Related article: <u>'Worse Than Omsk': A New Book Explains Why Abramovich Passed on</u> <u>Tottenham</u>

Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2019/03/07/abramovich-forced-sell-stake-russian-tv-channel-after-i sraeli-citizenship-a64743