. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Revamp Underway at State News Agency
RIA Novosti

March 10, 2014

State-run news agency RIA Novosti will be merged into a new organization called Rossiya Segodnya.
(Jurg Vollmer / Flickr)

Three months after a surprise Kremlin announcement that Russian state news agency RIA
Novosti was to be liquidated, changes are under way at the company.

As employees were asked to choose whether to stay on at RIA Novosti's replacement agency or
sign redundancy contracts, the agency's editor-in-chief Iraklii Gachechiladze said Thursday
that staffing procedures for the new company were almost complete and that its final
structure could be unveiled next week.

Employees up to and including the agency's editor-in-chief were stunned on Dec. 9 by a
presidential decree liquidating RIA Novosti, Russia's largest state-run news agency. Under
the decree, RIA and state radio Voice of Russia are to be disbanded and their remaining
structures merged into a replacement organization named Rossia Segodnya, which is Russian
for "Russia Today."



News and commentary website Slon.ru ran a story Wednesday quoting a letter sent
to employees of RIA Novosti's regional offices in which the department's head described
the situation as "a rather bleak picture."

The letter said the number of regional correspondents would be slashed, while those
remaining will work from home, the report said.

Gachechiladze criticized the report, saying Slon.ru had failed to properly secure RIA Novosti's
position on developments.

Even respected publications such as Slon.ru are not trying to reach RIA's press service before
publishing materials," said Gachechiladze. "All the reforms are taking place with as much
transparency as possible, therefore there is no need to rely on different interpretations of the
events taking place."

Even rank-and-file employees within the company have been left largely in the dark about
plans for Rossia Segodnya and about the specifics of its future editorial policy since the RIA
Novosti liquidation news was announced, however.

The decision to abolish RIA Novosti was widely interpreted as another in a series of shifts
in Russia's news landscape pointing toward a tightening of state control in the already heavily
regulated media sector.

Independent liberal-leaning television station Dozhd faces the imminent prospect of closure
after cable and satellite providers stopped carrying the channel over a contentious poll about
World War II.

On Wednesday, Izvestia daily newspaper reported that a ruling United Russia party deputy is
readying legislation that would, among other things, make it a crime to "allow publication
of false anti-Russian information."

Starting Wednesday, staff at RIA Novosti's Moscow-based English-language desk was asked
to decide whether they wanted to work at Rossia Segodnya or accept compensation packages.
The bulk of the writers and editors for the English-language service have opted for the latter
option.

The new agency is to be headed by Dmitry Kiselyov, a notoriously outspoken conservative
television presenter, and will share its editor-in-chief, Margarita Simonyan, with
the Kremlin-funded television news channel RT.

RT, which was formerly known as Russia Today, has been at the center of controversy recently
with two reporters at the channel "going rogue" to openly criticize Russia's interventions

in the southern Ukrainian province of Crimea in the past few days. Criticism of the Kremlin
typically gets little to no attention on RT, while content devoted to negative aspects of life

in Western countries makes up a substantial part of its broadcasts.

Kiselyov's ascendancy appears to point to efforts by the Russian authorities to appeal more



to ultra-conservative values, a trend best signaled by last year's passage of a law banning
the promotion of homosexual "propaganda" to minors.

In Kiselyov's most notorious on-screen harangue, dating back to 2012, he suggested it would
be advisable to '"burn or bury the hearts of gays' who die in car crashes.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2014/03/10/revamp-underway-at-state-news-agency-ria-novosti-a3
2800



