
Government Brushes Off U.S. Leaks
By Nikolaus von Twickel

November 29, 2010

A customer buying Der Spiegel at a kiosk Monday in Hamburg, Germany. Christian Charisius

The government on Monday shrugged off embarrassing details about how U.S. officials
described Russia's leaders in secret diplomatic cables published by the WikiLeaks whistle-
blowing web site together with select media outlets.

"We found nothing interesting or deserving comment in the material," Kremlin
spokeswoman Natalya Timakova told reporters, adding that "fictional Hollywood heroes
hardly need comment."

In one cable, which was only quoted by news agencies including Reuters, Prime Minister
Vladimir Putin is dubbed the country's "alpha-dog" ruler, while President Dmitry Medvedev
is belittled as "playing Robin to Putin's Batman," in a reference to the superheroes from the
legendary U.S. comic book series.

Foreign Minister Sergei Lavrov called the documents "entertaining trash" but denied that
they posed a threat to relations with Washington. "Regarding real politics we prefer to go by

https://www.themoscowtimes.com/author/nikolaus-von-twickel


our partners' concrete deeds," Lavrov told reporters in Delhi, Interfax reported.

Earlier, news agencies citied a Foreign Ministry source as saying diplomats felt regret and
embarrassment because "digging through diplomatic dirty laundry was not a very pleasant
experience."

The secret reports contain some very candid descriptions about how power is divided in the
ruling tandem, though the Russian cables were less scandalous than in some other countries.

In a Feb. 12 cable from the U.S. Embassy in Paris, Defense Secretary Robert Gates is quoted as
saying "Russian democracy has disappeared" and that the government is "an oligarchy run by
the security services." Gates adds that Medvedev has a more pragmatic vision than Putin, "but
there has been little real change," according to the document, which was published at
http://cablegate.wikileaks.org.

WikiLeaks had only published 243 of more than 250,000 documents by late Monday, though
several Western media outlets published excerpts from additional documents that they
received in advance of the public release.

In perhaps the most colorful of the cables to be revealed so far, a U.S. diplomat reported from
a wedding in the Dagestani capital Makhachkala, where Chechen leader Ramzan Kadyrov
"danced clumsily" with his gold-plated gun stuck down his jeans.

Together with the host, Gadzhi Makhachev, who heads the Dagneft oil company, Kadyrov was
said to have showered dancing children with $100 bills. "The dancers probably picked
upwards of $5,000 off the cobblestones," the report notes, adding that Kadyrov, who was
Chechen prime minister at the time, gave the happy couple “a five-kilo lump of gold."

In another cable, first lady Svetlana Medvedeva is said to be creating tension inside the
government and is the object of intense gossip, German weekly Der Spiegel reported on its
web site.

Medvedeva is running a blacklist of officials deemed disloyal to her husband, the report
quoted an unidentified cable from the U.S. Embassy in Moscow as saying.

Moscow also told Israel that it would cancel the sale of S-300 missiles to Iran in return for
access to sophisticated Israeli drone technology, according to a cable from the U.S. Embassy in
Tel Aviv.

The document from December 2009 quotes Israeli Defense Ministry official Amos Gilad as
saying Russia offered $1 billion for the technology.

But Gilad told visiting U.S. Undersecretary of State Ellen Tauscher that Israel would not hand
over the technology for fear that it would end up in the hands of China.

A Kremlin spokeswoman on Monday refused to comment further on any of the leaks.

In another cable from the U.S. Embassy in Baku, Azeri President Ilham Aliyev suggests that
Medvedev has little influence over the government.

http://cablegate.wikileaks.org/cable/2010/02/10PARIS170.html
http://cablegate.wikileaks.org/


"Many high-ranking officials don't recognize [Medvedev] as a leader," Aliyev is quoted in the
document, dated Feb. 24, as telling visiting U.S. Undersecretary of State William Burns.

The Azeri leader said there were signs of a strong confrontation between the teams of the two
men, although not yet between Putin and Medvedev personally, the report says.

The revelation could greatly complicate Moscow's efforts to mediate in the Nagorno-
Karabakh conflict between Azerbaijan and Armenia, which could be addressed during a OSCE
summit in Kazakhstan later this week.

The White House condemned the publications as "reckless and dangerous" and directed
government agencies to tighten procedures for handling classified information, news reports
said.

The decision endangers U.S. diplomats, intelligence agents and democratic activists who seek
America's help, White House press secretary Robert Gibbs said Sunday, The Associated Press
reported.

The leak is thought to be the work of Private First Class Bradley Manning, an Army
intelligence analyst, who has said he downloaded the documents together with more than
90,000 intelligence reports on the war in Afghanistan from a military computer system.

Manning, 22, has been in solitary confinement for the past seven months.

At least one State Duma deputy called for tighter controls over the Internet, which has been a
haven for free speech in Russia.

This scandal shows that serious measures are necessary to protect information from
appearing online, the Liberal Democratic Party's Leonid Slutsky, a first deputy chairman of
the Duma's International Affairs Committee, told Interfax.

Andrei Klimov, a United Russia deputy on the same committee, told The Moscow Times that it
was vital to protect sensitive information from getting into the wrong hands.

"Next time, someone will publish the access code to the nuclear briefcase," he said with
reference to the special communications system that guards the country's nuclear arsenal.

WikiLeaks founder Julian Assange, an Australian, has said in the past that he planned to
publish compromising material about Russian officials and businessmen.

Earlier this month, businessman Alexander Lebedev said Assange met with a reporter from
the opposition minded Novaya Gazeta, which he co-owns.

A Novaya Gazeta spokeswoman said Monday that she could not comment at this stage on the
meeting.

The Federal Security Service has suggested that it does not see WikiLeaks as a real threat.

"If necessary, the site can be shut down forever," Lifenews.ru quoted an unidentified FSB
official as saying last month.

http://www.guardian.co.uk/world/us-embassy-cables-documents/250649


But most experts argue that it is impossible to censor the Internet on a massive scale like in
China, which would result in an international outcry and contradict efforts spearheaded by
Medvedev to promote information technology.

They point to the fact that even sites of radical Islamists from the North Caucasus are
accessible in the country.

Mikhail Fedotov, chairman of Medvedev's Human Rights Council and a long-standing
secretary of the Union of Journalists, said it was telling that the leak had occurred in the
United States.

"In this case, all criticism goes to the U.S. — they were responsible for keeping the secrets
that were leaked," he told The Moscow Times.

His words were echoed by Lavrov, who stressed on Friday that the leaks were a problem for
Washington, not Moscow.

"If secret documents are stolen [in the United States], this does not mean that such a thing
happens here — and certainly not on such a scale," he was quoted by national news agencies
as saying.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2010/11/29/government-brushes-off-us-leaks-a3331


